گاوبازی در اسپانیا

فهرست مطالب

فستیوال گاو بازی اسپانیا (San Fermin)

اسپانیا یکی از توسعه یافته ترین کشورهای دنیا است که در حین توسعه یافته بودن هنوز هم سنت ها و عقاید قدیمی در بین مردم این کشور رایج است و هر ساله بسیاری از این عقاید و سنت ها را با برپایی جشن و فستیوالی گرامی می دارند.

 از سنت های رایجی که در اغلب ایالت ها و منطق اسپانیا در خصوص آن می بینیم سنت های مرتبط با گاو می باشد، حیوانی که به شکلی عجیب با آداب و رسوم و عقاید این مردم اجین شده و چندین جشنواره و رویداد بزرگ در اسپانیا و یا بهتر است بگوییم در جهان معطوف به این حیوان شده است تا جایی که پرورش گاو مخصوص رویداد های مختلف هم به عنوان یک جشن بزرگ در اسپانیا می باشد.

اما بدون تردید وقتی سخن از گاو و گاو بازی می شود همه ما به یاد اسپانیا می افتیم. صرف نظر از میدان های گاو بازی بزرگ این کشور جشنواره دیگری هم به نام سن فرمین (fiestas of San Fermín) در اسپانیا وجود دارد که هر ساله هزاران هزار نفر گردشگر فقط برای حضور در این رویداد به اسپانیا می روند.  سن فرمسن یکی از معروف ترین فستیوال های گاو بازی در اسپانیا و اروپا است.

هر ساله بین روزهای 6 تا 14 جولای این مراسم برگزار می شود. مکان اصلی برگزاری این رویداد شهر پامپلونا (Pamplona) است.

 اصل این رویداد برای گرامی داشت یاد یک فرد مذهبی به همین نام یعنی سن فرمین بر پا می شود. سن فرمین را رومیان سرش را از تنش جدا کردند و بدن او را به گاوی بستند که او را با خود به شهر بیاورد.

زنی شجاع برای نجات بدن او به سراغ گاو می رود که این زن روپوشی سفید بر تن داشته است. از آن روز به یاد سن فرمین و زن شجاعی مکه بدن او را از دست گاو نجات داد جشنی به همراه انواع مسابقات و رویداد های دیگر رد شهر پامپلونا برگزار می شود که با طبل زنی، رقص و شادی و دور هم جمع شدن و نهایتا رها کردن گاو هایی در بین جمعیت همراه است.

در این روزها رسم بر آن است که مردم لباس سفید و قرمز می پوشند و هر روز صبح 12 گاو در بین جمعیت رها می شوند. گاو های بیچاره با دیدن این همه جمعیت عصبانی می شوند و به آنها حمله ور می شوند و جمعیت باید از دست آنها فرار کنند. مردم گاو ها را به سمت استادیوم های گاو بازی می کشانند و در آنجا است که ادامه کار به دست گاوبازهای حرفه ای داده می شود.

در ادامه به نوع برگزاری این جشن بیشتر آشنا می شویم.

برگزاری جشن سن فرمین یا سنت فرمین

جشنواره سنت فرمین سالانه به غیر از شهر پامپلونا در برخی دیگر از شهر های اسپانیا نیز برگزار می شود. شروع این جشن با حضور کم کم گردشگران در شهر جدیت بیشتری پیدا می کند.

 از چند روز مانده به شروع این فستیوال از سایر شهر های اسپانیا و همچنین کشورهای دیگر اروپایی و غیر اروپایی گردشگرانی برای حضور در این رویداد جالب و دوست داشتنی وارد شهر می شوند.

جشن ظهر روز ششم ژوئیه شروع می شود جایی که یک توپ آتش بازی در هوا به نشانه شروع مراسم رها می شود. این مراسم تا نیمه شب روز چهاردهم ماه ژوئیه یا جولای با آوازی به نام (Pobre de Mí) ادامه خواهد داشت.

سن فرمین به عنوان یک جشنواره 24 ساعته مشهور است و ستاره اصلی این رویداد گاو ها هستند. شب و روز در این مدت در پامپلونا شور است و هیجان، روحیه ها بالا و مراسم سرگرم کننده زیادی در جریان است.

با شلیک توپ آتشین در مقابل تالار شهر پامپلونا مراسم شروع می شود. هزاران نفر در این جشنواره با لباس سفید و قرمز و با در دست داشتن شامپاین ها و دستمال های قرمز و تکان دادن آنها در هوا منتظر شروع جشن هستند.

این مراسم در 40 مایل برگزار می شود و هر روز صبح 12 گاو راس ساعت 8 صبح در جمعیت رها می شوند که این گاو ها از نژاد خاص و وحشی هستند.

سنت فرمین (Saint Fermín)

گفته می شود که سن فرمین پسر سناتور رومی قرن سوم میلادی در شهر پامپلونا بوده است که توسط سنت هوستوس (Saint Honestus) شاگر سنت سنتنینوس (Saint Saturninus) به دین مسیحیت دعوت شد و مسیحی شد. مطابق با عقاید سنتی او ابتدا یک باپتیس بوده است و در منطقه ای که امروزه به Small Well of Saint Cernin شناخته می شود زندگی می کرده است.

سنت فرمین به عنوان کشیشی روحانی در تولوز (Toulouse) دست پیدا کرد و به پامپلونا بازگشت و به عنوان اولین اسقف روحانی شهر انتخاب شد.

بعد ها برای یک موعظه به یک ماموریت به شهر Amiens در فرانسه عظیمت می کند به همین دلیل او هم اکنون به عنوان شهیدی در کلیسای کاتولیک نیز شناخته می شود. اعتقاد بر این است که او در سال 303 میلادی و در 25 دسامبر کشته شده است. هیچ سندی از بزرگداشت سنت فرمین در پامپلونا تا قرن دوازدهم یافت نمی شود.

سنت فرمین درست مانند Saint Francis Xavier، هر دو به عنوان دو نگهدارنده و یا مورد احترام در ناوار شناخته می شوند.

هم اکنون برخی از مردم پامپلونا می گویند که سنت فرمین وقتی از خیابان های شهر در حال عبور بوده است توسط گاوی وحشی مورد حمله قرار می گیرد و به همین دلیل در تاریخ نام او ماندگار شده است و در واقع توسط رومی ها کشته نشده است.

این جشنواره در واقع ترکیبی از دو رویداد قرون وسطی ای است. بازار خیابانی تجاری سکولار که در ابتدای تابستان برگزار می شود، زمانی که بازرگانان و تجار حیوانات خود را مانند گاو گوسفند به خیابان ها برای خرید و فروش می آوردند و سر انجام گاو نر به عنوان بخشی از این سنت ماندگار شد. این رویداد به شکل خاص در قرن چهاردهم برای اولین بار ثبت شد.

مراسم دوم مراسمی مذعبی برای احترام به سنت در در روز 10 اکتبر است. با این حال در سال 1591 مراسم تجلیل و بزرگداشت سنت به 7 جولای انتقال داده شد تا هم زمان این دو رویداد در یک جشنواره گرامی داشته شود چرا که در این زمان آب و هوای پامپلونا بهتر بود.

این زمان به عنوان آغاز جشنواره سن فرمین شناخته می شود. در ابتدا و در همان زمان قرون وسطی بزرگداشت سن فرمین و یا برگزاری جشنواره با اعمالی مانند سخنرانی افتتاحیه، نوازندگی، مسابقه، برگزاری تئاتر خیابانی، گاو بازی و حتی آتش بازی همراه بود.

اما در قرن هفدهم با حضور افراد خارجی و توریست ها به این مراسم نگرانی هایی در این مراسم پدیدار شد که اغلب به دلیل افراط خارجی ها در نوشیدن و ابراز رفتارهایی نامانوس بود. در قرن نوزدهم اولین بار راهپیمایی بزرگی برای این موضوع بر پا شد. در سال 1844 اولین دفتر رسمی برگزاری مسابقات گاو دوانی و گاو بازی افتتاح شد.

دوران مدرن جشنواره سنت فرمین

شهرت جانی جشنواره سنت فرمین در سال های اخیر و تعداد بسیاری زیاد توریست ها و بازدیدکنندگان خارجی که به این شهر هر ساله برای حضور در این فستیوال می آیند به خوبی توسط ارنست همینگوی در کتاب The Sun Also Rises یا خورشید نیز طلوع می کند توصیف شده است و همچنین در گزارش هایی که در روزنامه ها و مجلات و سایر جراید می آیند، به خوبی قابل مشاهده هستند.

ارنست همینگوی برای اولین بار در سال 1923 این رویداد را از نزدیک دید و بسیار جذب این رویداد شد و چندین بار تا سال 1959 در این مراسم حضور پیدا کرد. همینگوی به شدن در مراسم گاو بازی و مبارزه گاوها شرکت می کرد و به آنها علاقمند بود ولی هیچگاه در مراسم دویدن در جلو گاو شرکت نکرد.

برخی از مکان های شهر پامپولنا به دلیل حضور ارنست همینگوی شهرت بسیار زیادی پیدا کرده اند مانند  هتل La Perla و یا کافه Iruña Café .

نویسنده مشهور دیگری که به این رویداد واکنش نشان داده جیمز میچنر (James Michener) از نویسندگان به نام و مشهور آمریکایی است.

وی در کتاب داستانی خود به نام ایبریا (Iberia) به این مراسم پرداخته است و به طور گسترده در خصوص این جشنواره و گاو نر توضیح داده است. او به تفسیر گاو بازی به عنوان هنر و بیزینس پرداخته و ان را هنری فوق العاده توصیف کرده است.

دوران قدیم جشنواره سنت فرمین

جشنواره سنت فرمین در گذشته مانند امروز نبوده است. این جشنواره در طول زمان در هر دو سمت بهبود و بدتر شدن پیش رفته است. هزینه های برگزاری مسابقه به شدت بالا رفته است و جوانان باید برای حضور در این رویداد از سال قبل اقدام به پس انداز بکنند و صرفه جویی زیادی در هزینه های خود داشته باشند، تا بتوانند، حداقل های لازم را برای تماشای این رویداد، خوردن چند وعده غذای ساده، داشتن مکانی برای اقامت و کمی گشت و گذار در شهر را فراهم نمایند.

در زمان قدیم بعد از انجام مراسم مذهبی گروهی در مقام دولتی ها و محلی ها به مکانی به نام خانه شهر (Home of the town) در زمان حدود 90 دقیقه باز می گشتند تا گاو هایی را که آماده رها شدن و حمله کردن هستن را رها کنند.

 این گاو ها در بیشه هایی مشخص در حال چرا خواهند بود و بعد از رها شدن در خیابان ها شروع به دویدن می کنند و مراسم خیلی ساده تر برگزار می شد.

Chupinazo

شروع مراسم سنت فرمین با شلیک توپی اتشین به نام Chupinazo اعلام می شود. البته در زبان باسک به این توپ txupinazo گفته می شود. این توپ در ساعت 12 بعد از ظهر و از تالار اصلی گفتگوی شهر پرتاب می شود و به محض پرتاب این توپ هزاران نفر از مردن جشن خو را در میدان شهر و بسیاری دیگر از مکان های شهر شروع می کنند.

شلیک این توپ از سال 1941 رسما به عنوان آغاز جشن مرسوم شده است. معمولا شهردار شهر فردی که قرار است توپ را شلیک کند از قبل مشخص و اعلام می کند.

با این حال از سال 1979 و بعد از مراسم انتخاباتی که در شهر برگزار می شود معمولا شهردار منطقه ای را که قرار است فردی را معرفی کند که توپ را شلیک می کند مشخص می کند و این شورای شهر آن منطقه هستند که فرد مورد نظر را انتخاب می کند تا توپ را شلیک کند.

در هر منطقه استثنائات و شرایط برگزاری و انتخاب این فرد متفاوت است. برخی سیاسیون خود را انتخاب می کنند، برخی ورزشکاران و برخی افراد مشهورتر و صاحب نام تر خود را برای شروع این مراسم معرفی می کنند.

Riau-Riau

Riau-Riau یک فعالیت توده ای و دست جمعی بود که در 6 ژوئیه برگزار می شد. اعضای شورای شهر  از مرکز شهر به سمت یک مجتمع منسوب به سنت فرمین با مشارکت رقاصه هایی در مسیرAstrain Waltz   راهپیمایی می کردند.

این آئین در واقع در سال 1911 توسط فردی به نام Ignacio Baleztena Ascárate پایه گذاری شد. این کار به دلیل اینکه نظم عمومی شهر را بر هم می زد در سال 1992 از تقویم اجرای این جشنواره کنار گذاشته شد. دلیل اصلی آن هم این بود که جناح ها و افراد سیاسی از این اتفاق برای برپایی اجتماعات خود و درگیری با سایر مقامات سیاسی جناح های مقابل استفاده می کردند.

با این حال برخی از جوانان معترض با برگزاری اجتماعاتی معترضانه مسیر را می بستند و اغلب به مدت 5 ساعت در این مسیر حرکت می کردند تا به ساختمان شورای شهر برسند و در آنجا اعتراضاتی انجام می داند و بعدا متفرق می شدند.

همین موضوع باعث شده که این راهپیمایی در سال های اخیر و بدون حضور افراد و جناح های سیاسی و تا فاصله 500 متری کلیسای سنت فرمین بصورت غیر رسمی برگزار شود.

در سال های 1996 و 2012 دو تلاش گسترده برای بازگرداندن اصل مشارکت سیاسیون و افراد شورای شهر به این مراسم شکل گرفت که هر دو این تلاش ها با درگیری های خشونت باری که با برخی از مخالفین شکل گرفت بدون نتیجه رها شد و به پایان رسید.

حرکت دسته جمعی فستیوال سنت فرمین

روز کلیدی جشنواره سنت فرمین را باید روز 7 ژوئیه نامید، روزی که هزاران نفر به سمت مجسمه قرت پانزدهمین سنت فرمین در قسمت قدیمی شهر پمپلونا حرکت می کنند. در مسیر رسیدن به این مجسمه انواع شخصیت های سیاسی و مذهبی شهر و همچنین رقاص ها و هنرمندان خیابانی با جمعیت همراه می شوند.

در طول این مسیر رقص جوتا (Jota) که یک رقص سنتی و قدیمی است برای صومعه انجام می شود، در فضا و به یاد سنت فرمین گل های رز در بین مردم پخش می شود و عروسک gigantes که یک عروسک چوبی بسیار بزرگ با حالت عروسک های خیمه شب بازی که از دورن خود عروسک کنترل می شوند در میان جمعیت و با صدای زنگ کلیسای جامع شهر به نامMaría  به رقص و چرخش در می آید.

Struendo (مراسم سر و صدا)

The Struendo یا مراسم سر و صدا یک رویداد یک روزه با بیش از 50 سال سنت و دیرینه است. این برنامه بصورت عمدی و خارج از برنامه اصلی و رسمی برنامه ریزی شده است و هر ساله در روز متفاوتی برگزار می شود. معمولا در طول هفته مراسم سنت فرمین یک روز را انتخاب و در آن روز این جشن یا رویداد برگزار می شود.

هدف از این جشن کنترل و مدیریت جمعیت است. مردن راس ساعت 11.59 صبح در تلار شهر جمع می شوند و هر چه دوست دارند صدا در می آورند و تولید صدا می کنند، این مراسم چند ساعت طول می کشد و در این مدت مردم اغلب با طبل تا جایی که می توانند صدا در می آورند ولی در این میان به غیر از طبل از  وسایل دیگر مانند کاسه، سوت و یا هر شی دیگری هم برای تولید صدا استفاده می شود.

Pobre de mí (من بیچاره)

پس از نه روز مهمانی و جشن وشادی مردم پامپلونا در نیمه شب روز 14 يوئیه در تالار مرکزی شهر جمع می شوند و شعری سنتی و حزن آمیز را به نام Pobre de mí به معنی من بیچاره با هم می خوانند و در طول این شعر خوانی شمع هایی را روشن می کنند.

شهردار شهر جشنواره سنت فرمین را با روشن کردن شمعی به معنی مشارکت و همراهی با مردم و خارج کردن دستمال قرمز رنگی از جیب خود در حالی که هنوز مردم در حال خواندن شعر هستند و گروه موسیقی محلی در حال نواختن است اختتام این مراسم یا جشنواره را اعلام می کند و بلافاصله بعد از این حرکت شهردار در شهر آتش بازی انجام می شود. این نوع اختتامیه مراسم از دهه 1920 بصورت سنت و فرهنگ در آمده است.

دواندن یا رها کردن گاو ها

رها کردن و یا دواندن گاوها با همراهی صدها نفر از مردمی است که در مقابل 6 گاو در حال دویدن هستند، این کار در شش خیابان دیگر نیز و به فاصله 825 متر برگزار می شود. خیابان های انتخاب شده در شهر پامپلونا خیابان های باریک قسمت قدیمی شهر هستند.

این اجرا و دویدن تا رینگ گاو بازی پامپلونا (Pamplona’s bullring) ادامه خواهد داشت و در آنجا به اتمام می رسد. مجموع زمانی این دویدن 3 دقیقه است. در این رینگ گاو ها تا بعد از ظهر رها باقی می مانند و در این زمان کشته می شوند.

گاو دوانی بین روزهای 7 تا 14 ژوئیه هر روز برگزار می شود و هر روز گونه های مختلفی از این گاو ها رها می شوند.

این رویداد راس ساعت 8 صبح آغاز می شود و در این زمان یک توپ شلیک می شود تا به مردم این اخطار را بدهد که گاو ها قرار است از آغل خود رها شوند. تا قبل از سال 1924 گاو ها راس ساعت 6 صبح از آغل رها می شدند و در بین سال های 1924 تا 1974 گاو ها را راس ساعت 7 رها می کردند و امروز گاوها راس ساعت 8 رها می شوند.

در ابتدای مراسم دونده ها که همان مردم هستند قبل از رها شدن گاو ها باید جمع شده باشند و سرود حفاظت سنت فرمین را سه بار با هم بخوانند. این کار تا زمانی که یک مجسمه کوچک از سنت فرمین در بالاترین نقطه از یک دیوار آویزان شود ادامه دارد.

متن این شعر دقیقا به این صورت است: “ای سنت فرمین ما از تو می خواهیم که به عنوان حامی و پشتیبان مقدس ما و راهنمای ما در مسیر دویدن گاو ها باشی و دعای خیر خود را بدرقه راه ما کنی”

توپ دوم نشان می دهد که آخرین گاو هم آغل را ترک کرده است. در این رویداد 6 گاو وحشی که با شش گاو نر اکسن (oxen) و اغلب با رنگ های سفید و قهوه ای همراه می شوند تا به سمت میدان راهنمایی شوند، در بین این گاو ها سه گاو نر غیر جنگجو هم رها می شوند.

البته این گاو ها معمولا توسط چوپان هایی که تی شرت های سبز رنگ پوشیده اند و دیرک های بلندی در دست دارند کنترل و هدایت می شوند.

وقتی همه گاو ها وارد عرصه رقابت شدند یک توپ سومی رها می شود که نشان دهنده حضور همه گاو ها در مراسم است و در نهایت توپ چهارم نشان می دهد که تمامی گاو ها در حال دویدن و رقابت هستند و گاو دوانی به صورت درست در حال انجام است.

بعد از اینکه گاو ها وارد رینگ شدند همه به اتاق هایی هدایت می شوند و تنها جوان ترین گاو با شاخ های پیچ دار در میدا نرها باقی می ماند و مبارز می طلبد تا شرکت کنندگان را بیش از پیش به هیجان و سرگرمی دعوت کند.

این رویداد از سال 1852 تا کنون تغییرات بسیار کمی داشته است و شاید تنها تغییر قابل ذکر این رویداد تغییر رنیگ گاو بازی از مکان سابقه این رینگ که رینگی در نزدیکی همین رینگ بوده به رینگ فعلی باشد.

قبل از این تاریخ گاو دوانی در castle plaza به پایان می رسید که البته هنوز هم از رینگ گاو بازی فعلی خیلی مکان آن دور نیست.

این در حالی است که اصل این مراسم به این صورت بوده است که گاو ها از بیرون شهر به داخل شهر رها و دوانده می شدند و به سمت رینگ های گاو بازی برای مبارزه کشانده می شدند و اینکه چه زمانی مردم شروع به دویدن در مقابل گاو ها می کردند و یا از کجا دویدن آنها شروع می شد هنوز مشخص نیست.

نوشته ای مربوط به سال 1787 وجود دارد که در آن تاکید شده که این مراسم به خوبی در گذشته پایه گذاری شده است و درست معلوم نیست از چه زمان این مراسم شرع شده است. اما مراسم سرود خوانی و طلب دعا و حمایت سنت فرمین از دوندگان به تاریخ 1962 باز می گردد.

بدون تردید این یک جشنواره و یا رویدادی خطرناک محسوب می شود. از سال 1925 تاکنون 15 نفر در طول جریان این رویداد کشته شده اند.

 آخرین بار در 10 جولای 2009 یک نفر در این رویداد کشته شد. ضمن اینکه هر ساله بین 200 تا 300 نفر در طول برگزاری این مسابقه و یا رویداد و در هنگام دویدن آسیب دیده و زخمی شده اند، هر چند  این نوع زخم ها و آسیب ها سر پایی اغلب درمان شده و جدی نبوده است و بیشتر به دلیل زمین خوردن بوده است.

غول ها و راهپیمایی کله گنده ها

عکس های خانوادگی از غول های پامپلونا و پیاده روی کله گنده ها را فراموش نکنید. از عقب به جلو و از چپ و راست و به هر کجا که نگاه کنید جفت هایی از انواع غول آمریکایی؛ آسیایی، آفریقایی و اروپایی در ردیف آخر راهپیمایی، 6 kilikis و 5 کله گنده در ردیف دوم، zaldikos و نفراتی در این راهپیمایی که صورت ها را در ردیف جلو راهپیمایی حمل می کنند.

هر روز در حوالی صبح یک راهپیمایی بزرگ از gigantes y cabezudos (راهپیمایی غول ها و کله گنده ها) در طول جشنواره سنت فرمین برگزار می شود. شخصت غول ها و کله گنده ها از شخصیت های 150 سال پیش گرفته شده اند.

در این بین چهره هشت غول از Tadeo Amorena گرفته شده، نقاشی که در پامپلونا در سال 1860 زندگی می کرده است و همچنین چهار چهره غول از چهار دوره و چهار منطقه آسیا، اروپا، آمریکا و آفریقا گرفته شده است.

ارتفاع این غول ها به 4 متر می رسد و در داخل این غول ها افرادی هستند که با استفاده از سازه ای چوبی این غول ها را هدایت می کنند. در ادامه راهپیمایی این غول ها شروع به رقصیدن با آهنگ و ریستم مویسقی سنتی می کنند.

مابقی غول های باقی مانده عبارتند از 17 شخصیت غول نمای دیگر که در بین آنها 6 kilikis ، 5 کله گنده و 6 zaldikos هستند که مربوط به دوره های زمانی متفاوتی بین زمان های 1860 تا 1941 هستند.

Kilikis و کله گنده ها ساختاری کاریکاتوری دارند اما چهره ای انسان گونه و مردمی هستند که مانند کلاه خود خاص حمل می شوند. ماسک های کله گنده ها گاها تا 1 متر بلندی دارند و kilikis کمی کوچکتر هستند.

کله گنده ها اغلب در پشت سر غول ها حرکت می کنند و در بین جمعیت دست به دست می شوند. kilikis بچه ها را دنبال می کنند و به دنبال آنها می دوند و شروع می کنند به چماقی حبابی بچه ها را زدن.

Zaldikos که نشان دهنده چهره قهرمان های شهر سوار بر اسب ها و راکب های خود هستند هم باز به دنبال بچه ها می دوند و آنها را با چماق حبابی می زنند.

ورزش های سنتی

در روزهای برگزاری این جشنواره هر روز صبح در Plaza de los Fueros نمایشگاه ها و مسابقات ورزشی روستایی مخصوص و منطقه باسک هم در میدانی نزدیک به قلعه شهر برگزار می شود. البته این مسابقات قبلا در خود قلعه انجام می شد که امروزه به بیرون از قلعه و در میدانی نزدیک به آن انتقال داده شده است.

از ورزش هایی که در این روزها انجام می شود می توان به بلند کردن سنگ، برش چوب، بلند کردن گوی های سنگی و … می باشد.

از جهت دیگر تورنومنت Jai alai سن فرمین یک رقابت پر پرستیژ تنیس باسکی است که در این زمان برگزار می شود. این رقابت ها در یکی از میدان های ورزشی شهر برگزار می شود. شرط بندی یکی از تفریح های معمول تماشاگران برای این رویداد ها است.

گاو بازی

گفتیم که صبح ها گاو ها را رها می کنند که به دنبال جمعیت باشند و این گاوها نهایتا به میدان های گاو بازی شهر توسط برخی از چوپان های حرفه ای هدایت می شوند. در این ایام و در بین تاریخ 7 تا 14 ژوئیه در بعد از ظهر ها زمان مبارزه با گاو ها است.

شش گاو نر هدایت شده به میدان گاو بازی باید در رقابتی با گاو بازها سرانجام کشته شوند. این رقابت راس ساعت 6 بعد از ظهر آغاز می شود. قبل از رقابت اصلی 5 گاو باز تازه کار با گاو هایی جوان تر که آموزش کمتری دیده اند به رقابتی نمایشی می پردازند و در این زمان شش گاو باز حرفه ای بر روی اسب های خود در کناری آنها را تماشا می کنند.

با وجود اینکه میدان های گاو بازی در پامپلونا بزرگترین میدان های گاو بازی از نظر ابعاد و ظرفیت تماشاگر در جهان هستند ولی با این وجود در این ایام هر روز بعد از ظهر کل استادیوم پر شده است و به سختی می توانید بلیط تهیه کنید زیرا همه بلیط ها از قبل فروخته شده است.

آتش بازی

آتش بازی جزئی جدا نشدنی از هر مراسم و جشنواره بخصوص در اسپانیا است. در جشنواره سنت فریمن هم هر شب راس ساعت 23.00 در پارک مرکزی شهر مراسم آتش بازی برگزار می شود. تماشا و مناظر خلق شده در آتش بازی سنت فریمن بسیار شهرت دارند و این شهرت همواره از سال 1595 تا کنون با این مراسم همراه بوده است.

از سال 2000 یک مسابقه آتش بازی  بصورت بین المللی در شهر برنامه ریزی و اجرا می شود و هزاران نفر از مردم در اطراف پارک و میدان آتش بازی در حالی که روی چمن ها نشسته اند این مراسم و رقابت را تماشا می کنند.

شرکت در جشنواره سنت فرمین

اگر دوست دارید در جشنواره سنت فرمین حضور داشته باشید باید به خوبی از قبل برنامه ریزی کرده باشید. شما به راحتی می توانید جزئی از دونده های مسیر گاو دوانی باشید و یا از هر منطقه ای در مسیر گاو دوانی از نقطه شروع تا رسیدن گاو ها به مسدان گاو بازی و آغل هایشان آنها را تماشا کنید.

شما می توانید یک جایگاه در یک بالکن را کرایه کنید، یا می توانید بلیط تهیه کنید و از رینگ گاو بازی به تماشای مبارزه با گاو بنشینید. اما اگر می خواهید از اینکه بهترین جا را رزرو کرده اید مطمئن شوید باید از ساعت شش صبح در محل حضور داشته باشید. اگر می خواهید با گاو ها و در جلوی آنها بدوید باید این نکته را در ذهن خود فرو کنید که باید قبل از ساعت 7.30 در مسیر حضور داشته باشید.

اگر می خواهید بدوید باید لباس سفید و قرمز بپوشید، لباس های راحت و کفش مناسب انتخاب کنید تا بیشتر به توانایی شما کمک کند. حتما باید به شکلی بتوانید بدوید که حداقل فاصله 50 متری را بتوانید با گاو حفظ کنید.

بدون تردید باید افرادی دویدن در جلوی گاو را انتخاب کنند که توانایی جسمانی خوبی داشته باشند. همچنین باید افراد از نظر روانی و فکری نیز در شرایط خوبی باشند و کارهای خطرناک و غیر عقلانی انجام ندهند.

اغلب توصیه می شود برای حضور در این مراسم با یک دفتر گردشگری هماهنگ کنید زیرا آن ها به خوبی برای شما برنامه ریزی ها را انجام می دهند و می دانند دقیقا شما به چه چیزی نیاز دارید.

حصار های 3000 قطعه ای

در مسیر گاو دوانی به دلایل امنیتی حصارهایی در دو طرف خیابان و یا کوچه ها تعبیه شده است که با بیش از 3000 قطعه چوب درست شده است. بخشی از این حصار ها در مسیر بصورت دائمی قرار می گیرد و برخی دیگر هر روز توسط عده ای کارگر باز و بسته می شود و در مسیرهای جدید تعبیه می شود. این حصار ها برای محافظت از تماشاچیان و احتمالا افرادی است که در جمعیت دوندگان عقب افتاده اند تا بتوانند از آنها بالا بروند و یا به درون آنها پناه بگیرند.

نقش پاستورها (گاو بازها یا چوپانان گاو)

تعداد زیادی از پاستورها یا افرادی که کار چوپانی گاو را انجام می دهند در کل مسیر دویدن گاو ها مستقر می شوند. آنها خود را پشت سر گاو ها قرار می دهند و با یک چوب بلند از آنها مراقبت می کنند.

نقش اصلی پاستورها اما مراقبت از گاو ها است تا کسی با فرو کردن و یا ضربه زدن با وسایل عجیب و غریب از عقب به گاو ها آنها را اذیت نکنند، یا اینکه گاوها به هر دلیل نچرخند و بر خلاف مسیر حرکت نکنند و نهایتا اینکه به گاو هایی که می ایستند و یا از مسیر سایر گاو ها جدا شده اند کمک می کنند تا در مسیر درست قرار گرفته و به سمت میدان گاو بازی شروع به حرکت و دویدن بکنند.

Dobladores

از دیگر نفرات بسیار مهم در جشن سانت فرمین و در زمان دواندن گاو ها دابلیدورها (dobladores) هستند. دابلیدور به افرادی با توانایی گاو بازی زیاد و اغلب گاو بازهای قبلی هستند که در میدان گاو بازی در جایی قرار می گیرند تا به مردمی که در حال دویدن هستند کمک کنند تا به جایگاه خود بروند و آسیبی نبینند.

به بیانی دیگر دابیدور ها فورا گاو ها را به سمت آغل ها هدایت می کنند و در این کار باید هر چه سریع تر عمل کنند و گاو را به سمت آغل هدایت کنند تا به جمعیت آسیب نزنند.

دو گروه مونسو ها (گله های گاو های وحشی)

شش گاو وحشی در عصر روز های برگزاری جشن سنت فرمین در میدان گاو بازی حاضر می شوند و شروع می کنند پشت سر هم راه رفتن. این گاو های وحشی در نقش راهنمای گاو هایی هستند که در مسیر دویده اند و به این رینگ آمده اند.

دو دقیقه بعد از اینکه این گاو ها به میدان آمدند گروه دوم گاو ها از آغل های Santo Domingo اجازه ورود به میدان را پیدا می کنند.

گروه دوم گاو ها که آنها هم از گاو های وحشی هستند کوچکتر و آرام تر از گروه اول هستند. این گاو ها در مسیر به این دلیل رها می شوند تا به باعث حرکت هر یک از گاو هایی که احتمالا در راه مانده اند و یا ایستاده اند و عقب افتاده اند بشوند و به سمت رینگ گاو بازی حرکت کنند.

اطلاعات مفید در مورد گاو دوانی در جشنواره سنت فرمین

  • Encierro یک تجربه فوق العاده و بی وقفه برای تماشاگران و دوندگان به حساب می آید. این یک رقابت تماشایی است که بر اساس سطح توانایی و آمادگی جسمانی نفرات تعریف شده است و دونده ها باید توان دویدن بی وقفه و توان فیزیکی بالایی داشته باشند
  • لازم است دوندگان بی تجربه قبل از اینکه در این رویداد شرکت کنند و شروع به دویدن کنند با ویژگی های این نوع گاو و نژاد آنها هر چند که نباید آن را به نژاد خاصی ارتباط داد، آشنا شوند و در ضمن یاد بگیرند که چگونه از مواد و اقدامات امنیتی و حفاظتی برای ایمنی خود و افرادی که در کنارشان قرار دارند استفاده کنند.
  • به یاد داشته باشید هر فردی نمی تواند و الزامی ندارد که در این رویداد با دویدن حضور داشته باشد. برای دویدن در جلوی گاو ها نیاز به اعصابی آرام، رفلکس هایی سریع و سطح آمادگی جسمانی بالا دارید. افرادی که در خود این سه خصوصیت را نمی بینند بهتر است در این رویداد به شکل تماشاچی حضور داشته باشند زیرا حضور در مسیر گاو ها برای انها به شدت خطرناک است.
  • دونده ها باید در جایی بین Plaza del Ayuntamiento (میدان مرکزی شهر) و یا ساختمان pink-slab Education در Cuesta of Santo Domingo شروع به دویدن بکنند و باید آنها قبل از ساعت 7.30 در این محل حاضر باشند. درب های ورودی پس از این ساعت و راس ساعت 7.30 بسته خواهد شد و دیگر اجازه ورود نخواهید داشت. سایر مسیر ها به غیر از مسیرهایی که در بالا توضیح داده شد باید تا چند دقیقه مانده به ساعت 8 صبح کاملا از دونده ها تخلیه شده باشد و هیچ کس در این مسیر ها نباید باشد.

موارد غیر قانونی و غیر مجاز در گاو دوانی سنت فرمین

  • افراد زیر 18 سال اجازه شرکت در این رویداد و مشارکت در آن را به هر نحوی نخواهند داشت.
  • در مسیر پلیس موانعی را ایجاد کرده تا در صورت نیاز بتواند واد عمل شود. عبور از این موانع غیر مجاز است و کسی نباید از موانع پلیس بدون اجازه آنها عبور کند.
  • ایستادن در مسیر و در مناطق و مکان هایی در مسیر که به وضوح توسط پلیس و شورای شهر ایستادن در آنها غیر قانونی اعلام شده است ممنوع است.
  • قبل از اینکه گاو ها رها شوند، منتظر ماندن در یک گوشه، پشت نقاط و مکان های کور، پشت درب ها و یا در مسیر باز شدن درب ها و یا در مسیر درب های ورودی به دلیل اینکه سایر شرکت کننده ها قصد ورود به مسیر را دارند ممنوع است و با آنها برخورد خواهد شد.
  • درب های مغازه ها و ورودی ساختمان ها و آپارتمان ها در طول این مسیر در زمان برگزاری مسابقه باز است. مسئولیت حفاظت از ساختمان ها و مغازه ها در طول مسابقه بر عهده خود مالکین خانه ها و مغازه ها است
  • به هیچ عنوان اجازه ورود به مسابقه و یا این رویداد را در زمانی که تخت تاثیر الکل و یا هر ماده مخدر و تاثیر گذار دیگر هستید را نخواهید داشت.
  • حمل و یا به همراه داشتن وسایل و اشیائی که آسیب زا باشد و با اجرای رویداد منافات داشته باشد درست نیست و به همین دلیل جلوگیری می شود.
  • استفاده از لباس های نامناسب و یا کفش های نا مناسب را فراموش کنید زیرا بر حرکت و عکس العمل های شما تاثیر مستقیم دارد.
  • آسیب رساندن به گاو ها، ضربه زدن به آنها و یا هر حرکت دیگری که باعث جلب توجه گاو به شما شود به هر دلیلی اشتباه است و اگر این موضوع مشاده شود با شما برخورد خواهد شد.
  • حرکت در پشت سر گاو و یا عقب و جلو افتادن از گاو در مسیر مسابقه را فراموش کنید.
  • نگه داشتن گاو ها؛ آزار و اذیت آنها و یا سو استفاده از گاو ها به هر دلیل و یا حتی هدایت کردن و گمراه کردن گاو ها در مسیر حرکت، کاملا غیر قانونی است و می تواند برای شما تبعاتی به دنبال داشته باشد.
  • توقف در طول مسیر دویدن و یا وارد شدن از حصارها به مسیر به شکلی که ایمنی و سلامت سایر دونده ها را به مخاطره بیاندازد غیر قانونی است و قطعا تبعاتی برای شما به همراه خواهد داشت.
  • اجازه گرفتن عکس و فیلم را در مسیر گاو دوانی ندارید و اگر افرادی نیاز دارند که این کار را انجام دهند باید از قبل مجوز دریافت کنند.
  • به همراه داشتن وسایل و تجهیزاتی که ممکن است هم برای سلامت خود فرد شرکت کننده و هم برای سایر افراد شرکت کننده و هم برای گاو ها خطر آفرین باشد از اساس غیر قانونی و غیر اخلاقی است.
  • هیچ فردی حق نصب و برپایی عناصر فیزیکی بصورت هوایی، عمودی و حتی افقی در مسیر دونده ها و یا مسیر گاو ها را ندارد مگر اینکه به صراحت توسط اداره پلیس شهرداری مجوز داشته باشد و یا از او خواسته شود.
  • هرگونه حرکت و یا عملی که باعث انحراف و یا خطر آفریده شدن برای گاو ها و شرکت کننده ها باشد و در این موارد ذکر نشد هم با برخورد پلیس همراه خواهد بود.